Autor |
Wiadomość |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 17:09, 01 Gru 2006 |
|
KOMPRESJA
Proces redukcji miejsca, które zajmują dane komputerowe. Istnieje wiele metod kompresji - najprostsze wyszukują w plikach powtarzające się ciągi cyfr. Pierwszy ciąg jest zapisywany bez zmian, natomiast kolejne jego powtórzenia są zastępowane informacją, gdzie wystąpił ten ciąg po raz pierwszy. Dzięki temu np. plik tekstowy składający się z tysiąca zer (a więc jego rozmiar przed kompresją to 1000 bajtów) zostanie upakowany do ok. 150 bajtów. Kompresja stosowana jest przy: transmisji danych (patrz modem), aby można było w krótszym czasie przesłać więcej informacji. Stosują ją też programy kompresujące (np. WinRar), które zmniejszają objętość dowolnego pliku, oraz programy graficzne przy zapisywaniu niektórych plików graficznych (np. GIF czy JPEG). Systemy operacyjne Windows umożliwiają również kompresję danych zapisanych na dyskach twardych. Skompresowane dane nie mogą być użyte, dopóki nie nastąpi ich rozkompresowanie. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 17:09, 01 Gru 2006 |
|
KOMPRESJA BEZSTRATNA
Rodzaj kompresji, po której rozkompresowany plik jest identyczny z jego oryginalną wersją (przed skompresowaniem). Nie występuje utrata jakichkolwiek informacji. Stosowana najczęściej podczas transmisji danych i kompresowaniu plików wykonywalnych. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 17:10, 01 Gru 2006 |
|
KOMPRESJA STRATNA
Rodzaj kompresji, w której następuje utrata części informacji. Po rozkompresowaniu otrzymany obiekt (np. plik graficzny) nie jest identyczny z oryginałem. Kompresja stratna stosowana jest głównie podczas kompresji plików graficznych (np. JPEG) i plików muzycznych (np. MP3). |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 17:10, 01 Gru 2006 |
|
KONDENSATOR
Układ elektroniczny służący do magazynowania energii w formie ładunków elektrycznych. Kondensator składa się z dwóch płytek, z których jedna gromadzi ładunki dodatnie, a druga ujemne - płytki te są przedzielone dielektrykiem, dzięki czemu nie następuje przepływ ładunków elektrycznych pomiędzy nimi. Pojemność kondensatora zależy od wielkości tych płytek oraz rodzaju użytego dielektryka i mierzy się ją zazwyczaj w mikrofaradach (1 µF = 10-6 F) i pikofaradach (1 pF = 10-12 F). Kondensatory są używane w procesorach, pamięciach DRAM i w wielu innych układach elektronicznych. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 17:11, 01 Gru 2006 |
|
KONFIGURACJA
Liczba i rodzaj komponentów komputera. Pytani o konfigurację komputera powinniśmy wymienić: typ procesora, ilość pamięci RAM, typ posiadanych kart rozszerzeń, wielkość dysku twardego, rodzaj monitora, przekątną jego ekranu. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 17:11, 01 Gru 2006 |
|
KONFLIKT
Stan nieprawidłowej pracy dwóch urządzeń, kiedy próbują one korzystać z tych samych zasobów komputera, np. IRQ, DMA czy adresów pamięci. Zanim wprowadzono standard Plug and Play, konflikty były częstym zjawiskiem. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 17:12, 01 Gru 2006 |
|
KONTROLA PARZYSTOŚCI
Metoda sprawdzania błędów powstających podczas transmisji i zapisu danych. Dla każdej grupy bitów (zwykle jest to jeden bajt) komputer sprawdza liczbę bitów o wartości 1. Efektem tego jest informacja, że w danej porcji bitów znajduje się parzysta lub nieparzysta liczba jedynek. W zależności od tego dodawany jest dodatkowy bit parzystości (sprawdzający) o wartości 0 lub 1 - tak aby liczba jedynek zawsze była nieparzysta. Gdy teraz jeden z wysyłanych bitów zostanie zmieniony (z 0 na 1 albo odwrotnie), zostanie to wykryte. Natomiast w wypadku gdy zmieni się parzysta liczba bitów (dwa lub cztery), nie zostanie to wykryte, lecz przekłamanie dwóch bitów w ośmiobitowej porcji informacji jest bardzo mało prawdopodobne. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 17:13, 01 Gru 2006 |
|
KONWERSJA
Zamiana formatu pliku tak, że może on zostać odczytany przez inny niż ten, w którym został stworzony program. Konwersję może wykonać program, który dysponuje odpowiednim konwerterem. Z konwersją mamy do czynienia najczęściej podczas procesów zwanych eksportowaniem i importowaniem. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 17:13, 01 Gru 2006 |
|
KOŃ TROJAŃSKI
Rodzaj wirusa komputerowego. Konie trojańskie ukryte są w normalnych programach. Po uruchomieniu zarażonego programu koń trojański uaktywnia się i wykonuje swoje zadanie. Coraz częściej konie trojańskie zaszywają się w systemie operacyjnym i przejmują nad nim kontrolę. Zwykle poczynaniami konia trojańskiego kieruje człowiek znajdujący się w internecie - gdy komputer jest podłączony do internetu, jesteśmy narażeni na utratę danych, a nawet sformatowanie dysku twardego. Konie trojańskie najczęściej nie replikują się tak jak zwykłe wirusy. Nazwa koń trojański została zaczerpnięta z Iliady Homera - wojska greckie, nie mogąc zdobyć miasta Troja, ukryły żołnierzy w olbrzymim drewnianym koniu, a naiwni Trojanie wciągnęli konia w obręb murów swojego miasta, traktując go jako trofeum, symbol sukcesu. Pod osłoną nocy greccy żołnierze opuścili kryjówkę i otworzyli bramy miasta dla czekającej armii greckiej. Na podobnej zasadzie wirus dostaje się do komputera. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 17:14, 01 Gru 2006 |
|
KOPIA ZAPASOWA
Duplikat zawartości pojedynczego pliku, programu czy też całego dysku twardego stworzony na potrzeby archiwizacji danych lub ze względów bezpieczeństwa, na wypadek gdyby oryginał uległ uszkodzeniu bądź całkowitemu zniszczeniu. Niektóre programy podczas pracy same tworzą kopie zapasowe modyfikowanych przez użytkownika dokumentów (por. automatyczne zapisywanie). Regularne tworzenie kopii zapasowych najważniejszych danych to jedna z zasad komputerowego bhp. Kopia zapasowa jest także popularnie nazywana backupem. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 17:15, 01 Gru 2006 |
|
KOREKCJA BŁĘDÓW
Mechanizm służący do rekonstruowania danych utraconych w wyniku uszkodzeń mechanicznych płyty kompaktowej, w który są wyposażone m.in. odtwarzacze CD i napędy CD-ROM. Podczas odtwarzania urządzenie zastępuje brakujące dane informacjami obliczonymi z sum kontrolnych zapisanych na krążku. W wypadku odczytu kompaktów z muzyką brakujące dane mogą być zastępowane przez uśrednione wartości z sąsiednich pitów. Korekcja błędów umożliwia poprawne odtwarzanie danych z płyt DVD i CD, nawet gdy są one nieco porysowane lub zabrudzone (oczywiście, gdy liczba błędów będzie zbyt duża, zrekonstruowanie danych nie będzie możliwe). |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 17:15, 01 Gru 2006 |
|
KOREKCJA GAMMA
Zmiana ogólnej jasności obrazu. Możliwa jest też korekcja dla każdego podstawowego koloru składowego (czerwonego, zielonego i niebieskiego). Z korekcją gamma spotkamy się w wypadku obróbki zdjęć i grafiki, skanowania, kalibracji monitora, a także w grach komputerowych. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 17:17, 01 Gru 2006 |
|
KORESPONDENCJA SERYJNA
Funkcja edytorów tekstu pozwalająca na stworzenie wielu dokumentów o podobnej treści zaadresowanych do różnych osób. Przykładem korespondencji seryjnej jest poczta reklamowa wrzucana do skrzynek na listy. Przygotowany tekst, jednakowy dla wszystkich, zostaje połączony z adresem i osobistym zwrotem do każdego odbiorcy. Dzięki opcji korespondencji seryjnej w edytorach tekstu użytkownik łatwo może tworzyć seryjne listy, na przykład zaproszenia urodzinowe. Zamiast wielokrotnie zmieniać nazwisko każdego adresata, wystarczy zaznaczyć, które fragmenty program ma zmienić, korzystając na przykład z elektronicznej książki adresowej lub z innej bazy danych zawierającej potrzebne informacje. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 17:17, 01 Gru 2006 |
|
KRZYWE BEZIERA
Najczęściej stosowany w grafice typ krzywych - ścieżek zdefiniowanych przez położenie czterech punktów - dwóch końców zwanych węzłami oraz tzw. punktów kontrolnych opisujących kąt nachylenia. Nazwa pochodzi od nazwiska francuskiego inżyniera pracującego dla firmy Renault, który stworzył formuły matematyczne opisujące krzywe stosowane w projektowaniu samochodów. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
|